Dag 21 Local Market & Tempel

Jeej vandaag gaan we weer op pad! Stipt 08.30 uur pikt Wayan ons op.
We gaan eerst naar Stone garden. De eigenlijke tuin die Wayan ons wilde laten zien is dicht helaas, maar er is een nieuw gedeelte bij gebouwd en daar gaan we even een kijkje nemen. Het is een kleurrijk stukje park bedoeld voor educatie van kinderen. Maar vinden de slangen die ze hebben ook boeiend. Deze slangen zijn hier gevangen, terwijl ze dit park aan het aanleggen waren....
Er liggen een paar Pythons en een groene cobra... Goed te weten dat die hier allemaal lekker in de natuur leven..
Ook staat er een soort van tunneltje dat 's avonds mooi verlicht is... nu zie ik er vooral heel veel spinnen in hangen. OMG. Daar ga ik niet doorheen!
Al met al best een grappig park, één van de jongens van het park klimt nog even in een boom om voor ons een verse kokosnoot te plukken. Heel lief!














We rijden verder en Wayan laat ons in een klein dorpje een locale markt zien. Wij zijn nu net een soort attractie, vooral Sem trekt veel aandacht. Iedereen vraagt of hij basketbalspeler is :-)
Ook als ik Mike naast Wayan zie lopen moet ik af en toe beetje lachen.
We kijken onze ogen uit op de markt. Dit vind ik zo leuk om te zien, de geuren, de kleuren. Prachtig!
Ik kan niet stoppen met fotos maken :-)
We proeven eindelijk de snake-vrucht, we zien deze overal maar hadden geen idee wat we ermee aanmoesten. Maar gewoon een kwestie van pellen en dan zit er zacht wit vruchtvlees in met daarin een pit. Heel lekker zoet.
















We gaan verder naar een hidden waterfall, en inderdaad behoorlijk hidden, want we moeten flink wat trappen af naar beneden. De treden zijn enorm hoog en ik vraag me af hoe dit kan met al die kleine indootjes hier. Maar goed, na 700 treden zijn we beneden, dan moeten we een stukje door het water lopen. Deed mij een beetje aan The Narrows denken. Vervolgens persen we ons tussen twee rotsen door en voilà, daar is ineens een enorme waterval. Mike en Sem lopen er dicht naar toe, ik blijf op veilige en droge afstand kijken. Wayan blijft nog iets verder terug met onze rugzak zodat alles droog blijft. Zo lief van hem. Hij kijkt ook telkens of Sem (en ik) wel veilig over de rotsen kunnen komen etc. Echt een goede gids.











Hierna rijden we naar een restaurant met uitzicht op de vulkaan Agung. Prachtig uitzicht! Het topje van de vulkaan steekt boven de wolken uit.
We eten is matigjes in dit restaurant, het gaat duidelijk om de lokatie ;-)
Terwijl we hier bij het buffet staan hoor ik 2 vrouwen voor mij praten over een aardbeving. Ze kijken allebei nogal aangedaan. Hmm, net zagen we op straat terwijl wij in de auto zaten ook allemaal mensen buiten om zich heen kijken.. Eén van de vrouwen ziet de vraagtekens boven mijn hoofd en vraagt if ik net die aardbeving niet gevoeld heb? Uh nee??! Er was dus weer een flinke (6.1) aardbeving op Lombok... Jeetje wat een drama voor de mensen daar..








De volgende stop is een tempel, de op 1 na grootste van Bali. Het is er zo mooi, de tree of life is enorm! Prachtig prachtig!

(Onderweg nog even gestopt om te zien hoe de rijst geoogst wordt)













Hierna brengt Wayan ons naar het oude gerechtshof Gosa Kertha.
Oh en hier maken we voor het eerst een corrupte agent mee; wanneer wij komen aanrijden en geparkeerd hebben, spreekt hij Wayan aan; iets met dat Wayan zijn aanwijzingen moet opvolgen. Wayan zegt dat hij gewoon geparkeerd heeft, waarop hij zijn rijbewijs moet inleveren bij de agent. Wij krijgen niet alles mee, maar zien duidelijk dat de agent zijn macht wil tonen en geld wil. Wayan zegt ons dat we gewoon naar het gerechtshof moeten gaan en lekker daar gaan kijken. Hij gaat andere politie bellen om eea op te lossen met de locale cowboy agent. (de corrupte agent heeft toch hysterische grote laarzen aan! Echt te leuk, ik heb er stiekem een foto van gemaakt :-) )
Nouja, het gerechtshof was wel leuk om te zien maar buiten op straat vinden we het veel leuker. Er zijn allemaal scholen aan het oefenen voor bevrijdingsdag. Er worden dan een soort van parades gehouden begrijp ik eruit.

Als we weer terug bij de auto komen, heeft Wayan eea opgelost met de cops. Hij verteld dat hij niet de enige gids was, er waren er nog een stuk of 4 die niet wilden betalen. Dus inderdaad andere politie erbij.
Nouja, lang verhaal kort; Wayan heeft niks betaald. Hij zegt: daar kan ik niet aan beginnen, ik doe alles volgens de regels dus ik geef geen geld af aan iemand die denkt dat hij dat zomaar kan afpakken doordat hij een uniform aan heeft. (En laarzen dacht ik erachteraan :-) )

(kijk die laarzen :-) )







Wayan zet ons veilig af bij het hotel en we bedanken hem voor alles. Wat een topgids en een super lieve man.

We gaan naar onze nieuwe kamer met toegang tot het zwembad nu, jammer van de andere kamer maar deze is ook leuk!
We gaan nog even op pad om wat te eten en dan stort ik bijna in, ik ben zo moe!
Morgen is onze laatste volle dag hier, we hebben geen plannen, of eigenlijk wel; genieten van de laatste dag!













Reacties

Populaire posts van deze blog

Dag 15 Rijstvelden en Monkeys

Dag 5 Big Buddha & Star Ferry